Globala tendenser | ||||
Modell för förståelse ![]() Nya tendenser - hot och möjligheter ![]()
I vilka spänningsfält verkar vuxenutbildningen?
|
Tolkning av Agenda 2000 | ||
![]() ![]() ![]() Nyckelbegrepp:
|
Konsekvenser för Provux |
Konsekvens för utbildningen inför 2000 talet? ![]() Fyra steg på väg mot ett utvecklingsprojekt: Steg 1 Analys av behov och förutsättningar för utvecklings- och förändringsarbete. ![]() Steg 2 Beskrivning av nuläge- kategorisering av hinder och möjligheter för utveckling:
Formuleing av åtgärder, d v s projektens innehåll. Steg 4 Genomförande, bl a inom ramen för Provux. |
Kursuppläggning och arbetsformer ![]() |
Vägledande pedagogik Learning by doing - Projektfokusering/Processorientering - Delaktighet. Övergripande projekt Kunskapslyftets uppdrag att reformera vuxenutbildningen är Provux övergripande projekt. Delprojekt Vid kursstarten presenterar antagna kursdeltagare förslag och idéer till egna projekt för bearbetning under utbildningen. Till respektive delprojekt kopplas en referens- grupp utifrån delprojektens behov av externa kontakter och kompetens. Målgrupp 20 deltagare med anknytning till Kunskapslyftet i Falun, Borlänge, och Säter. Provux referensgrupp Till Provux knyts en referensgrupp med representanter för Kunskapslyftet i delta- gande kommuner, forskare/specialister, studerande, näringsliv och arbetsmarknad. Övrig kursinformation Allmänt: Kursen genomförs som distansutbildning under 2 år 1999-2000. Deltagarna förutsätts ha tillgång till datorutrustning i hemmet för kommunikation via Framtidsnätet och informationsnavigering på internet. IT används genomgående för projektplanering, projektledning och utvärdering. PBI och alternativa examinationsformer eftersträvas. Varje termin genomförs ett tredagarsseminarium och en videokonferens. Seminarierna innehåller:
Specialistmedverkan sker via nätet och på seminarier/konferenser. Kvalitetssäkring: Utbildningen utvärderas av externa forskare. Litteratur: Litteraturlista fastställs i samråd med Kunskapslyftets ledning. Medverkande specialister bidrar med litteraturförslag och lämpliga web-adresser inom respektive fackområde. Kvalitetssäkring och uppdatering av litteratur görs inom ramen för utbildningen och genom deltagande i vuxenpedagogiska nätverk. Grundläggande är Kunskapslyftets basdokument. |
Kursinnehåll ![]() |
Kursbeskrivning Provux IT-baserad utbildning för utbildare för en reformerad vuxenutbildning. Övergripande mål Att bidra till att utveckla en modell för Kunskapslyftets arbete med att reformera vuxenutbildning. Delmål
Omvärldsförståelse - Internationalisering - Framtider - Kommunikation - Informationsteknik - Entreprenörskap - Vuxenpedagogik. 1 Projektplanering
IT som verktyg Ordbehandling, grafik, register kalkyl IT för presentation Layout, Presentationsprogram, Multimedia, Hemsida IT för informationssökning Internet, databaser IT för kommunikation Framtidsnätet/First Class, videokonferenser |
Provuxprojekt ![]() |
Projektbeskrivning - för individanpassad utbildning i ekonomiska ämnen Anders Engström, Sarah Godske Slutlig projektbeskrivning Distansutbildning med IT-stöd i samhällskunskap B Per Bäckehag Distansutbildning i engelska Martin Olsson Digitala klassrum och pedagogisk verklighet Christer Ljungqvist Förberedande kurs FL Bo Malmberg Portfoliomodellen "IT-stöd i folkbildningsverksamheten -för vuxna med förvärvade hjärnskador" Ewa Nielsen Slutrapport (Word - ej lösenord) Fornbys hemsida Kjell Englund Utvärdering Granskning Flexibel modell för vuxenutbildning Ulf Lindqvist Miniguiden Dennis Adås Miniguiden Rapport från Provuxprojektet Dennis Adås Rapport Förbättra Naturvetenskapliga basåret genom att använda IT Dennis Adås, Gun Löfdahl, Gunnar Olsson Utvärdering Lettland & läkarsekreterare Lena Kärnhagen, Elisabet Daniels, Christer Garpenswärd, Helena Åhrman Reseberättelse (PDF - ej lösenord) Slututvärdering (PDF - ej lösenord) Lärare mot tobak P-O Forsström Math-net Bo Fållby |
Föreläsningar ![]() |
Utbildningsmaterial Mats Lundgren Att skapa projekt Seminarium I Borlänge 990419 Lorens Axelsson Lathund för design av projekt Seminarium II Borlänge 990610 David Axelson-Fisk Projektarbetsmetodik (PowerPoint) seminarium III & V Falun 990917 och Borlänge 991208 Anita Palm-Dalby Att hantera processer (PowerPoint) seminarium IV Tällberg 991101-02 Angelica Dilschman Lärande organisationer (PowerPoint) seminarium IV Tällberg 991101-02 Kia Lukasson Mål 3 (PowerPoint) seminarium VI Leksand 000321-22 David Axelson-Fisk Projektledarrollen och genomförandefasen (PowerPoint) seminarium VI Leksand 000321-22 Ove Jobring Distansutbildning (PowerPoint) seminarium VI Leksand 000321-22 Ove Jobring Fem frågor till ledare i IT-tider (PowerPoint) seminarim VI Leksand 000321-22 Viktoria Institutet Bengt Olsen Skolan i Datorn (PowerPoint) Uppsala 001231 Mats Lundgren & Markus Arvidsson Delutvärdering av Provux seminarium VI Leksand 000321-22 Projektledarutbildningen Provux Reserapport Studieresa London 001008-12 Mats Lundgren Slututvärdering Borlänge 010116 |
Kontakter |
Provux IT-baserad utbildning för Project Management - en reformerad vuxenutbildning Utbildningsansvarig Noscasi Education & Training Kontaktperson Tommy Isaksson tel: 0243-68149 mobil: 070-522 08 09 fax: 0243-17217 e-post: tommy@noscasi.com Provuxkonceptet utvecklas i samarbete med LA International Lorens Axelson tel: 0243-79 33 31 mobil: 070-620 55 68 fax: 0243-79 33 32 e-post: lorens@future.pp.se |
Send us an email and we can assure you a reply within 24 hours.
You can also find us at Facebook or you can send a SMS or Whatsapp